Javni poziv za uvid u dokumentaciju podnetog zahteva kompanije Linglong, koji je putem lokalnog lista uputio Grad Zrenjanin, ocenjujemo kao vrhunski cinizam, smatraju u Pokretu ujedinjeh fantoma. ”
Zahtev za procenu potrebe izrade Studije uticaja na životnu sredinu odnosi se na projekat izgradnje trafo stanica, poslovnih zgrada i parkinga, odnosno objekata čija izgradnja, što je i laiku jasno, neće značajno uticati na životnu sredinu. Iz podnetih dokumenta saznaje se samo jedan interesantan detalj, a to je činjenica da je izvođač radova Mašinoprojekt, firma koja je od početka uključena i u kontraverzni projekat “Beograd na vodi”.”
Zbog interesa javnosti, ukazujemo na sledeće:
”Kompanija Linglong je jedna od najvećih kineskih fabrika za proizvodnju automobilskih guma. U provinciji gde je smešteno glavno postojenje za proizvodnju već dugo postoji prekomerno zagađenje vazduha i kineske vlasti su zbog toga u jednom trenutku zatvorile sve fabrike za proizvodnju gume u njoj, nakon toga selektivno daju dozvole onima za koje procene da su unapredile standarde za zaštitu okoline. To je na kineskom tržištu izazvalo nagli skok cena guma koji je bio i do 5% mesečno, stručnjaci smatraju da će cene guma nastaviti da rastu, jer je adekvatna oprema za zaštitu od zagađenja vrlo skupa i neminovno poskupljuje finalni proizvod, navode u svom saopštenju iz ovog pokreta.
Kompanija Lonlong ima lošu istoriju u sprečavanju akcidenata, kažu u PUF-u – 2015. godine je njihova fabrika guma na Tajlandu imala razarajući požar, u trenutku požara postrojenje je bilo staro samo godinu dana i u njegovom magacinu je izgorelo oko 800 hiljada automobilskih guma, dok je požar je neuspešno gasilo 50 vatrogasnih vozila.
Ako planirana fabrika Linglong u Zrenjaninu bude radila kako je najavljeno, biće joj potrebno dopremiti i iz nje otpremiti oko 300 hiljada tona sirovina i gotovih proizvoda godišnje, što je 13 hiljada šlepera od 24 tone, to će biti ogroman, neizdrživ pritisak na lokalnu putnu infrastrukturu i veliki skok emisije izduvnih gasova iz vozila za transport, kao i novi veliki izvor PM čestica i ZnO u prahu, kao posledice habanja kamionskih guma, navodi se.
Bez javno objavljene Studije o uticaju na životnu sredinu pogona za proizvodnju guma, a ne pomoćnih zgrada, ne može da se proceni na koji način će postrojenje uticati na okolinu, kakva će dodatna zagađenja izazvati, koji će standardi i oprema biti primenjeni, i kakva će biti prevencija za sprečavanje akcidentata, poput požara.
Pozivamo investitora i državu da ne skrivaju projekat fabrike guma kao zmija noge već da izađu pred javnost sa Studijom o proceni uticaja na životnu sredinu celokupnog postrojenja, na način koji jasno daje odgovore na sva relevantna pitanja, piše na kraju saopštenja PUF-a
Izvor: PUF