Većina proizvoča svoje proizvode unapred programirala kada će se pokvariti ili prestati sa radom kako bi na taj način primorala potrošače da više kupuju nove uređaje.
Ovakvi slučajevi u Srbiji se najviše prepoznaju po mobilnim telefonima, koji krenu da se kvare malo pre isteka garancije, a ubrzo nakon prestanka važenja garantnog lista i prestanu da rade. Popravke često umeju da budu skuplje od novog uređaja, a neretko se dešava i da ne postoje delovi za popravku jer je model već zastareo i više se ne proizvodi.
Praksa “programiranja” kvara prepoznata je kod dve vodeće kompanije Samsung i Epl, ali ne samo kod mobilnih telefona već i kod ostalih uređaja bele tehnike. Zbog toga je sud u Italiji nedavno kaznio ove dve firme sa po pet miliona evra jer su planirano usporavali uređaje da bi korisnici kupovali nove modele.
Studije su pokazale da su mašine za veš programirane na određeni broj obrtaja, televizori na nekoliko hiljada radnih sati, a štampači na određeni broj kopija.
Povodom ovog problema oglasilo se i društvo za zaštitu potrošača na nivou EU koje je istaklo da im je ovaj probem poznat, ali da države članice moraju da se bore sa tim svaka za sebe.
Evropski parlament je prošle godine usvojio izveštaj o produžavanju roka trajanja uređaja. Kako je objasnila, usvojeni su i njihovi predlozi o zabrani programiranog kvarenja i većoj dostupnosti rezervnih delova na tržištu i uvođenjem oznake o minimalnom roku trajanja uređaja.
M.M.