Lični podaci 50 miliona korisnika Fejsbuka zloupotrebljeni su za potrebe političkih kampanja u SAD. Ovim je postavljeno pitanje na koje sve načine naše svakodnevne aktivnosti na ovoj internet platformi mogu da se zloupotrebe kao i kojim aplikacijama odobravamo pristupe raznim segmentima u našim telefonima kao što su slike, snimci, telefonski imenik, mail…
Britanska kompanija “Kembridž analitika” pomagala je sadašnjem američkom predsedniku, Donaldu Trampu u realizaciji njegove političke kampanje tako što je nezakonito prikupila podatke sa Fejsbuk profila 50 miliona ljudi, mada se veruje da se uglavnom pristupalo profilima Amerikanaca. Kompanija “Kembridž analitika” je obradila podatke vlasnika profila kako bi političko oglašavanje prilagodila ciljnoj grupi i kako bi birači dobijali prilagođene reklame i vesti. Naravno, u korist Trampa koji je tada zaista i pobedio na izborima. Sadašnji predsednik Amerike je tu uslugu platio višemilionskim dolarskim čekom, tvrdi CNN.
Profesor sa britanskog univerziteta Kembridž, Aleksandar Kogan napravio je 2013. godine aplikaciju koju je Zakembergova korporacija odobrila svojim korisnicima za korišćenje. Korisnici su pri preuzimanju aplikacije davali saglasnost da se svi njihovi podaci mogu da se koriste u psihomerenjima, odnosno da se na osnovu ličnih podataka predviđaju stavovi ljudi i planira propagandni uticaj na njihovo ponašanje. Problem je nastao kada su preuzeti podaci i onih ljudi koji nisu dali saglasnost. Tako je britanski profesor, ruskog porekla, napravio ogromnu bazu podataka koji su prikupljeni na nezakonit način. Nakon toga profesor Kogan prodaje svoju bazu podataka kompanija “Kembridž analitika” koju je Tramp angažovao u svojoj izbornoj kampanji. Bivši radnik “Kembridž analitike” kaže da je Fejsbuk kompanija znala da “Kembridž analitika” nezakonito prikuplja podatke, ali nije reagovala, što je ova kompanija negirala rekavši da su saradnju raskinuli čim su saznali da dokumentacija nije uništena kao što je bilo predviđeno.
Mark Zakenberg se još uvek nije oglašavao ovim povodom.
Kompanija “Kembridž analitika” izjavila je da ovi podaci nisu mogli biti korištenu u predsedničkoj kampanji Trampa jer su uništeni 2015. godine kada su shvatili da je aplikacija protivzakonito povukla neke od dobijenih informacija. Aleksandr Niks, direktor kompanije, tvrdi da je Fejsbuk korišćen samo za reklamiranje i negira sve optužbe. Britanska komesarka za informisanje, Elizabet Denam, izjavljuje veliku zabrinutost zbog ovakvog slučaja koji će biti detaljno istražen.
Ovaj slučaj je najveća zloupotreba ličnih podataka otkako postoji Fejsbuk, što je kompaniju dovelo do znatnog pada na tržištu i berzi. Zbog ovog propusta kompanija Fejsbuk izgubila na vrednosti čak 35 milijardi dolara.
M.Milošević