Puno je bilo natpisa u medijima, tekstova, komentara u toku 2016. godine kada su isporučeni prvi takozvani ”Ruski vozovi” Javnom preduzeću Železnice Srbije. Nekoliko kompozicija su upravo stigle kod nas u Banat, Zrenjanin. Oduševljenja nije manjkalo. I kod funkcionera pa i ”običnog sveta” koji koristi ili pak nikada ne koristi železnicu kao prevozno sredstvo.
U svetlu natpisa u nacionalnim medijima gde zvaničnici Vlade ovih dana i nedelja učestvuju u najnovijem projektu: brza pruga Beograd- Budimpešta, smatramo da je pravo vreme da se podsetimo nekih činjenica vezanih za prugu i železnički saobraćaj ovde kod nas u Banatu. Danas je u Zemunu je ozvaničen početak radova na modernizaciji pruge Beograd-Budimpešta, na deonici od Beograda do Stare Pazove. Radove će 36 meseci izvoditi kineske kompanije, a za to je Srbija uzela kredit od kineske Export-import banke u vrednosti od nepunih 300 miliona dolara. Ti vozovi će kada se modernizacija pruge završi saobraćati čak 200 km na sat.
Zrenjanin a tadašnji Veliki Bečkerek je dobio prvu prugu na korišćenje 1883. godine kada je izgrađena trasa Veliki Bečkerek – Velika Kikinda i gradska železnička stanica. U poslednjih nekoliko decenija često se može čuti rečenica” imali smo prugu prvi, bili smo centar a sada smo u zapećku” To na osnovu mnogih činjenica nije teško zaključiti. Stiče se utisak da ovaj vid transporta u Banatu je upravo od najrazvijenijeg lagano ali dugi niz godina stigao do najnerazvijenijeg. Naravno, potrebno je ulagati najviše u najisplativije relacije, to je danas a i prethodnih nekoliko decenija upravo Bačka strana kada govorimo o Vojvodini. Opet i pored toga, ne možemo a da ne primetimo da je na ”onoj” strani urađena elektrifikacija a danas se ulažu i ulagaće se stotine miliona evra u modernizaciju brze pruge brzine 200 km čas. To je za Banat danas i sutra samo san. Sem ”ruskih” vozova nije bilo značajnijeg ulaganja u prugu koja prolazi kroz naš grad. To nas (srednji Banat) uopšte ne kvalifikuje kao povoljnu investicionu oblast. Kada se uzme uz to i putna infrastruktura (nema autoputa, brzih puteva), reka Begej koja je potpuno zapuštena i zaboravljena, svakako ostaje gorak ukus u ustima i misao ”zaboravljeni smo” sa ili bez Ruskih vozova.
Danas kao i prethodnih nekoliko godina voz ne ide brže. Ruski voz ide isto kao i stari šinobus, ali je svakako udobnije. On klacka do Novog Miloševa čitava 2 sata a do Kikinde 2 i po sata. Tako bar kažu zvanični podaci osnovanog 2015. godine državnog preduzeča SRBIJAVOZ. Voz ka Kikindi saobraća tri puta dnevno, u 07:15, 14:20 i 20:15. Inače zanimljivo je da po zvaničnoj statistici, pruga Orlovat-Novo Miloševo je najsporija deonica u Srbiji, sa prosečnom brzinom od 30 km na čas!
Voz od Zrenjanina do Orlovata putuje nepun 1 sat a do Dunav stanice u Beogradu nepunih 3 sata.
Sve u svemu ako ga ne koristite, možda poželite, cene nisu skupe, možda ako bi mi Banaćani više koristili voz, plaćali karte bi se nekome u vrhu Železnica Srbije upalila lampica da i mi postojimo. Možda ulože koji milion evra u poboljšanje pruge, nismo prezahtevni, neka stotine miliona evra idu gde je namenjeno. Mnogi učenici, studenti i zaposleni se pribojavaju da opet ne dođe do najavljenih ukidanja pruga iz avgusta 2015. godine koje su preneli mediji, jer bi to zaista bilo pogubno za region koji je ipak bio pionir u železničkom sistemu ove države.
Možete pogledati cene i red vožnje železničkih vozova pa u posetu familiji jeftino a udobno ruskim vozom. Možda nas se sete. POGLEDAJTE OVDE
V.R